Studium przebiegu S8 przez Dolinę Biebrzy
CO: Studium przyrodniczo–krajobrazowe dla planowanej drogi krajowej S-8 na odcinku przejścia przez Dolinę Biebrzy i granice Biebrzańskiego Parku Narodowego, koncepcja kompensacji społecznych
GDZIE: Sztabin, Biebrzański Park Narodowy, woj. podlaskie
KIEDY: 2003
KTO: arch. kraj. Katarzyna Łowicka (jako pracownik biura Transprojekt Warszawa Sp. z o.o.)
DLA KOGO: GDDKiA Oddział w Białymstoku
W Studium przyrodniczo-krajobrazowym, w rozdziale 8 zawarte zostały przyrodniczo-krajobrazowe zalecenia dla koncepcji projektu planowanej przeprawy drogi S8 przez Dolinę Biebrzy. Zobacz Studium
Między innymi w rozdziale 8.1, w punkcie IV wymieniono działania mające na celu zabezpieczenie wartości turystycznych terenu w sąsiedztwie planowanej drogi S-8:
- Na obiekcie przewidzianym dla ruchu lokalnego trzeba umożliwić dogodny ruch pieszy i rowerowy
- Na obiekcie mostowym przewidzianym dla ruchu lokalnego, na osi rzeki, zaleca się utworzenie „tarasu widokowego ”, czyli miejsca, z którego turyści (piesi i rowerowi) mogliby spokojnie podziwiać panoramę roztaczającą się wzdłuż rzeki Biebrzy. Można na nim zamontować lornety do obserwacji ptaków i ssaków nadwodnych także kilka siedzisk i koszy na śmieci
- Należy dopilnować, aby wzornictwo małej architektury (balustrad, koszy na śmieci, ewentualnych siedzisk), a także nawierzchni pieszo – rowerowej było proste estetyczne i w stonowanych kolorach
- Należy w miarę możliwości ograniczy hałas rozchodzący się w dolinie (np. stosując ciche nawierzchnie)
Wyżej wymienione działania – były moim pierwszymi propozycjami z zakresu kompensacji społecznych. Propozycja tarasu widokowego została pozytywnie przyjęta przez inwestora. W maju 2003 roku GDDKiA Oddział w Białymstoku zleciła opracowanie Studium architektoniczno-krajobrazowego przejścia drogi ekspresowej S8 Warszawa-Białystok-Suwałki-granica państwa przez Dolinę Biebrzy i Biebrzański Park Narodowy k. Sztabina. Opracowanie wykonała autorska pracownia projektowa pani architekt Agnieszki Dudy (Projekt: mgr inż. arch. Agnieszka Duda, mgr inż. arch. Andrzej Grajter, współpraca: mgr inż. arch. Maria Grabowiecka, mgr inż. arch. Joanna Rażew). Taras widokowy znalazł się na wszystkich wizualizacjach wariantów estakad projektowanego przejścia drogi ekspresowej S8.
Studium architektoniczno-krajobrazowe, plansza nr 12. Wariant 1 most dł. 264 m, rozpiętość przęseł 27 m – widok od południowego wschodu [Autorska pracownia projektowa, arch. Agnieszka Duda]
Studium architektoniczno-krajobrazowe, plansza nr 13. Wariant 2 most dł. 264 m, rozpiętość przęseł 36 m – widok od południowego wschodu [Autorska pracownia projektowa, arch. Agnieszka Duda]
Studium architektoniczno-krajobrazowe, plansza nr 14. Wariant 3 most dł. 492 m, rozpiętość przęseł 42 m – widok od południowego wschodu [Autorska pracownia projektowa, arch. Agnieszka Duda]